Friday 29 June 2012

~Rantaian dosa~

Assalammualaikum..

rantaian dosa, perasan atau tidak banyak je rantaian dosa y kita buat,
TAPI
disini saya ingin menekankan kepada mengumpat.


Mengapa saya katakan mengumpat ni satu rantaian dosa yang selalu kita buat?
ok look!

Situasi 1 :


Si A : wei ak bagitau ni, ko jangan gtau sape2 tau, ko dgn ak je y tau ni.
Si B : ok2, ak jnji xgtau sape2..
Si A : kau tau x, si pulanah bt pulan tu kn...dia kn...bla bla bla..


Si B : weiii , ko tau x, y si pulanah bt pulan tu kn...bla n bla...ko jgn gtau sape2..ko n ak je ni..
Si C : ooo...yeke?? ok2..jnji ler weiii...btw mane ko tau hah?
Si B : alaaa..ade ler...jgn gtau sape2 tau!




ok, sekarang, nmpk tak kenapa sy kata, mengumpat tu satu rantaian dosa..
dan xmustahil Si C memberitahu kepada y lain. betul?
dan saya pasti, dari mulut ke mulut tu ade penambah perasa, biar lebih gempak!


Ayat ni dikira femes ler bila nak mengumpat,

"weiii, ni bukan nak mengumpat tau, tapi nak bgtau y betul je'


Matlamat tak menghalalkan cara, MENGUMPAT TETAP MENGUMPAT!
apa saja keburukan orang lain yang anda perkatakan, itu sudah dikira mengumpat!
hati2. Dan disini, nampak tak betapa liciknya syaitan tu, menggunakan pelbagai helah untuk
menghasut manusia.

Tahu atau tidak, dalam al-quran ada satu surah yang menyatakan tentang pengumpat!
surah ke 104 Al-Humazah (pengumpat)

'CELAKALAH BAGI PENGUMPAT DAN PENCELA'

104:1 
TEGAS!
tidakkah kita takut?
kalau betul takut, jangan buat ye :)

hebat sangatkah anda?
orang yang mengumpat ni, orang yang rasa diri dia hebat!
betul?

"eleh macam ler kau tak mengumpat kn?"


Tipu ler saya xpernah mengumpatkan?
but everyone deserves to change..so do I..
biar entry ini sebagai ingatan untuk saya dan kawan2 yang lain.
Sama-sama kita memperbaiki diri..InsyaAllah.



p/s saya hanya pendengar dan pemerhati pasif, im so sorry for that :(

sincerely,
bakal jenazah.



2 comments:

  1. wa'alaikum salam..
    aku setuju sekali dengan postingannya,,
    mengumpat itu bisa menghapus semua pahala yang kita kerjakan dengan sekejap, seperti api membakar kayu..
    Na'uzdubillah..

    salam kenal dari saya..

    ReplyDelete
  2. :) terima kasih...

    salam kenal juga :)

    ReplyDelete